Nieuw !!!! VBD 5 kW Centrale
verwaming set. Inclusief PU-27
Dit is een door VBD Services zelf ontwikkelt product op
basis van de Autoterm Flow 5d.
Wilt u hetzelfde comfort in uw boot / camper / tiny house
als in een woonhuis dan is deze kachel de ideale oplossing. Verwarmen met een
luchtverwarmer werkt snel en efficiënt maar de kachel maakt dan wel continue
geluid door het verplaatsen van de warme lucht. Als de kachel uitgezet word is
het ook snel weer koud. Al met al is een luchtverwarmer gewoon gebakken lucht.
De VBD 5 kW Centrale verwamings set maakt i.p.v. lucht
koelvloeistof warm tot maximaal 95°C. Door deze koelvloeistof door radiators of
convectors te pompen ontstaat er een aangename stralingswarmte zoals thuis. Door
deze stralingswarmte zal ook het materiaal van de boot veel meer opwarmen waardoor
de warmte langer vastgehouden word. Ook is het mogelijk een boiler met interne
warmtewisselaar in het systeem te plaatsen zodat er tegelijkertijd ook warm
water word gemaakt. Er kunnen ook elektrische kleppen geïnstalleerd worden zodat
gekozen kan worden of alleen verwarmen of alleen de boiler.
Onderaan deze pagina hebben we een aantal inbouwtips
geplaatst lees deze goed !
De afgelopen jaren hebben we een flink aantal 5d's
verkocht als centrale verwarming in boten, campers, trailers en zelfs off-grid
woonhuizen. Op iedere Autoterm kachel
zit een zogenaamd open contact. Dat zijn 2 losse draden. Als deze doorverbonden
worden zal de kachel opstarten, als de verbinding verbroken word zal de kachel
uitschakelen (duurt meestal een paar minuten). Op dit open contact kan een
on/of thermostaat aangesloten worden zodat de kachel op de omgevingstemperatuur
reageert.
Helemaal perfect werkte dit niet. Als bijvoorbeeld de
kachel werd uitgeschakeld door de thermostaat ging deze in zijn afkoelmodus
(kan enkele minuten duren). Als tijdens deze modus de thermostaat de kachel
weer aan wilde zetten(snelle temperatuur daling omdat er een deur open ging)
bleef de kachel uit en startte na beëindiging van deze modus ook niet op. Dit
hebben we op kunnen lossen door middel van een thermostaat met tijdsvertraging
maar dat gaf toch af en toe een storing.
Daarnaast zit er op het open contact van de standaard
5d ook een functie om de kachel door middel van het autoalarm aan te schakelen.
Als het open contact word verbonden en binnen 1 seconde weer verbroken zal de
kachel 2 uur gaan branden en dan weer stoppen. Hierna zal de kachel niet meer
op de thermostaat reageren tot deze gereset is. Dit gebeurde ook heel soms.
Al met al niet echt ideaal. Tijd voor actie.
Met behulp van een externe partij hebben we een aantal
modificaties uitgevoerde aan de 5d om deze problemen te omzeilen.
Hoe werkt het : Als de kachel in afkoelmodus waar
ingeschakeld word zal deze eerst het afkoelprogramma doen en dan weer
opstarten. De alarmfunctie is ook verwijderd uit de software. Kachel is te
regelen met een simpele aan/uit thermostaat. De PU-27 of comfort control hoeft
niet eens aangesloten te zijn (deze is wel handig om foutcodes uit te lezen of
instellingen zoals koelvloeistof temperatuur te wijzigen).
Er draaien nu al tientallen kachels met deze
modificaties zonder enig probleem sommige draaien dag en nacht op schepen /
tiny houses waarin permanent gewoond word.
Let op : Met het nieuwe comfort control paneel kan je
de 5d laten werken met de ingebouwde temperatuur-sensor. Helaas kunnen
bovenstaande storingen toch optreden. Onze modificaties zijn de enige optie!
Deze software is alleen leverbaar via VBD Services of
via dealers die aangesloten zijn bij ons netwerk zie hier.
Aangezien we redelijk veel foutieve installaties
voorbij zien komen van klanten die zelf de installatie doen hieronder een
aantal richtlijnen voor een goed werkende kachel.
- Het te
verwarmen systeem moet een inhoud van 10-12 liter hebben. Vooral minder geeft
problemen met oververhitting tot gevolg.
- Het systeem moet minimaal de helft van het
vermogen weg kunnen blazen. Dus goed kijken naar de te gebruiken
radiators/convectors/boilers.
- Geen lucht in het systeem. Plaatsing van de
pomp is hierin zeer belangrijk.
- Geen
druk op het systeem zetten. De kachel is gemaakt voor een motorblok te
verwarmen. Bij een koude motor staat er geen druk op het systeem en als de
motor warm is maximaal 1,5bar. Word er al voordruk op het systeem gezet d.m.v.
een expansievat uit een huis c.v. heb je al kans dat de kachel gaat lekken
aangezien deze max 2,5 bar piekdruk mag hebben. Daarnaast zal de circulatiepomp
geen goede opbrengst geven(hoe hoger de druk hoe lager de opbrengst).VBD
Services monteert altijd een expansie tank met een maximale druk van 1,5bar.
- Foutieve
aansluiting van de brandstofpomp. Te ver van de tank, niet de meegeleverde
witte nylon slang gebruikt. Te grote opvoerhoogte of zelfs de pomp van de
vorige kachel van een ander merk gebruikt.
- Gebruik
de juiste diameters voor de leidingen. Vooral te kleine leidingen resulteert in
een slecht werkend systeem !
- Gebruik
G11 of G12 koelvloeistof in het systeem. Dit is voor aluminium motorblokken
geschikt. Anders gaat de kachel oxideren.
Al met al geen kachel om zonder technisch inzicht of
ervaring zelf in te bouwen. VBD Services is altijd bereid mee te denken over te
het bouwen systeem, de installatie te verzorgen of het door u gebouwde systeem
in bedrijf te stellen.
De kachel of onderdelen ophalen of bekijken in ons
magazijn te Uitwellingerga is geen probleem wel graag even telefonisch contact
opnemen voor een afspraak. 085-8771440
-
- Voorraad: 50
- Model: VBD AT 0029
- Gewicht: 8.50kg
- SKU: G