Niet meer leverbaar!
AUTOTERM 30SP-24 is de grootste vloeistofverwarmer in het
Autoterm assortiment.
Deze krachtige kachel heeft een warmteafgifte van 30kW en
is ontworpen om de motor en het compartiment van een groot voertuig voor te
verwarmen, waardoor een koude start van de motor wordt geëlimineerd en hierdoor
de levensduur wordt verlengd. Ook is het mogelijk de cabinekachelventilator in
te schakelen via de standkachel.
Omdat de verwarming is gekoppeld aan het koelsysteem van een
voertuig, is er geen behoefte aan extra luchtkanalen om warme lucht naar het
passagierscompartiment te brengen.
Dit product is bedoeld voor grote voertuigen, daarom is het
alleen beschikbaar in 24V-versie en gebruikt het dieselbrandstof. Het interne
diagnosesysteem van de verwarming schakelt de verwarming ook uit als de
stroombron 20V bereikt, waardoor de batterij van de auto niet leeg raakt.
In extreem koude omgevingen werkt de AUTOTERM 30SP-24
voorverwarmer ook als een bijverwarming, waardoor de motor waar nodig tijdens
het rijden de optimale werktemperatuur bereikt en behoudt.
Dit product is het meest geschikt voor grote voertuigen:
vrachtwagens, werkplaatsen, bussen, bedrijfsvoertuigen of jachten met
radiatorsystemen en of grote boilers. De inhoud van het te verwarmen systeem dient minimaal 20 liter te zijn.
De verwarming wordt geregeld door een eenvoudige AAN / UIT-schakelaar. Wanneer de verwarmer wordt ingeschakeld, bereikt deze de koelvloeistoftemperatuur van 88° en wordt het verbrandingsproces gestopt, maar werkt de vloeistofpomp nog steeds (wachtmodus). Dit wordt geregeld door een interne sensor die de temperatuur van de vloeibare koelvloeistof meet die door de kachel stroomt. Wanneer de interne koelmiddeltemperatuur daalt, wordt de verwarming automatisch ingeschakeld en blijft de cyclus doorlopen tot het moment dat deze handmatig wordt uitgeschakeld door de AAN / UIT-schakelaar. Deze schakelaar is ook te vervangen door een thermostaat zodat deze als cv installatie werkt.
Aangezien we redelijk veel foutieve installaties voorbij
zien komen van klanten die zelf de installatie doen hieronder een aantal
richtlijnen voor een goed werkende kachel.
- Het te verwarmen
systeem moet een inhoud van 20-35 liter hebben. Vooral minder geeft problemen
met oververhitting tot gevolg.
- Het systeem moet
minimaal de helft van het vermogen weg kunnen blazen. Dus goed kijken naar de
te gebruiken radiators/convectors.
- Geen lucht in het
systeem. Plaatsing van de pomp is hierin zeer belangrijk.
- Geen druk op het
systeem zetten. De kachel is gemaakt om een motorblok te verwarmen. Bij een
koude motor staat er geen druk op het systeem en als de motor warm is maximaal
1,5 bar. Word er al voordruk op het systeem gezet d.m.v. een expansievat uit een
huis c.v. heb je al kans dat de kachel gaat lekken aangezien deze max 2,5 bar
piekdruk mag hebben. Daarnaast zal de circulatiepomp geen goede opbrengst
geven (hoe hoger de druk hoe lager de opbrengst). VBD Services monteert altijd
een auto expansie tank met een maximale druk van 1,5 bar. Link
naar tank.
- Foutieve
aansluiting van de brandstofpomp: Te ver van de tank, niet de meegeleverde
witte nylon slang gebruikt. Te grote opvoerhoogte of zelfs de pomp van de
vorige kachel van een ander merk gebruikt.
Al met al geen kachel om zonder technisch inzicht of ervaring
zelf in te bouwen. VBD Services is altijd bereid mee te denken over te het
bouwen systeem, de installatie te verzorgen of het door u gebouwde systeem in
bedrijf te stellen.
File | Size | |
---|---|---|
Manual AUTOTERM 30SP-24 | 792.9KB | Download |
- Voorraad: Niet meer op voorraad
- Model: AUTOTERM 30SP-24
- Gewicht: 15.00kg