Pundman Combi boiler inbouwadvies

Pundman Combi boiler inbouwadvies.    


Luchtslang installatie :

De werking van deze boiler is vrij simpel. Door de warme lucht van de standkachel door deze boiler te blazen ontstaat warm water.  De luchtdoorlaat in deze boiler komt overeen met dezelfde oppervlakte als een 60mm slang.
Een Autoterm Air 2D  2kW heeft ook deze slangdiameter en kan dus zonder problemen hierop aangesloten worden. De afstand moet wel minder dan een meter zijn i.v.m. warmteverlies.
. 
De meest gestelde vraag over deze boilers is ; Als ik zomers warm water wil maar geen warme bus wat moet ik dan. Hier is een simpele oplossing voor. Bij de uitblaas van de boiler word een Luchtverdeler met regelklep gemonteerd.
Eventueel in combinatie met een Draaiknopbediening voor regelklep. Door een uitblaasmond in de camper en een buiten de camper uit te laten komen kan je kiezen waar de warme lucht naar toe gaat. Daarnaast kan de boiler ook nog elektrisch verwarmd worden. Vergeet niet 2x Verloop 90 naar 60mm mee te bestellen omdat de boiler 2x een aansluiting 90mm heeft.
Het aansluiten van een Autoterm Air 4D 4kW is een ander verhaal. Deze kachel heeft een minimale slangdiameter van 90mm nodig om zijn warmte kwijt te kunnen. Aangezien de boiler een doorlaat heeft ter grote van 60mm slang zal dit niet optimaal functioneren. Als deze kachel zijn warmte niet kwijt kan gaat deze reageren op zijn temperatuur sensor en de kachel terug regelen. In feite word dan je 4kW een 2kW. De kachel zal dan ook snel gaan vervuilen met alle ellende van dien. De Duitse merken stoppen en geven dan foutcode oververhitting. Wat de Chinese kachels doen is geen pijl op te trekken.
Dit alles is op te lossen door een bypass te maken.  Door het plaatsen van 2x Y stuk 90x90x90 is dit makkelijk te realiseren. Misschien niet charmant maar werkt wel. Dit hebben we ook uitgebreid getest in onze werkplaats.

Aansluiten van de boiler op het watersysteem :

Veel watersystemen in boten en campers maken gebruik van pompen die wel tot 4 bar druk leveren. Deze boilers hebben een maximale werkdruk van 1,5 bar en het veiligheidsventiel gaat open bij 2,5 bar.
Als de boiler word gevuld met 1,5 bar koud water en deze word verwarmd naar +/- 85 graden zal de druk oplopen naar +/- 2,2 bar. Het is dus belangrijk om de druk van het systeem te checken.
Is deze druk te hoog dan zal er een drukreduceerventiel van 1-4 bar met het liefst een manometer gemonteerd moeten worden. Daarnaast raden we altijd aan een mengventiel te plaatsen. Bij dit soort boilers kan de temperatuur van het water oplopen tot +/- 95 graden Celsius. Hieraan kan je aardig je handen verbranden (weten we uit eigen ervaring). Dit ventiel mengt automatisch koud water bij zodat de temperatuur nooit boven de 65 graden komt. Zeker een aanrader als er ook kinderen meegaan.
 

Let op !!

Veel toegepaste waterslangen in campers en boten kunnen slechts maximaal 65 graden Celsius hebben en een maximale druk van 2 bar. Dit soort slangen schiet hierdoor vaak los met alle gevolgen van dien. 
Voor deze toepassing hebben we speciale boilerslang in 10mm en 13mm. Deze slang kan 120 graden Celsius en een maximale druk van 20 bar weerstaan. Mocht een boiler oververhit raken dan zal de slang er niet afschieten.